گویا همین دیروز بود که داشتیم برای تولد یک سالگی جی ویو برنامه ریزی می‌کردیم! ولی امروز که این پست را می‌نویسیم بیش از دو سال است که توانسته‌ایم با همراهی شما در حوزه بازی و بازی سازی کم و بیش فعالیت داشته باشیم. در طول این دو سال دغدغه‌های بسیاری را تجربه کردیم؛ از دغدغه‌های مربوط به نقد و معرفی بازی‌ها تا طراحی و پیاده سازی بستری آنلاین برای آموزش تخصصی بازی‌سازی؛ اما در پایان همانند گذشته این همراهی شما بود که باعث تداوم فعالیت ما شد. در ادامه این پست قصد داریم کمی مرور کنیم آنچه در گذشته به شما وعده داده بودیم و سپس کمی در مورد ادامه مسیر بگوییم.

تعهد به تولید محتوای غیرتکراری و مفید

سال گذشته مدتی را ما در سکوت کوتاهی به سر می‌بردیم. سکوتی نه به دلیل کمبود و یا بی کیفیت بودن محتوا بلکه به دلیل تکراری بودن جنس محتوا! در ابتدای فعالیت جی ویو قصد ما نقد نویسی و معرفی بازی‌هایی خاص بود؛ اما به مرور و پس از گذشت چند ماه از فعالیتمان، طی گپ و گفت با سایر رسانه‌های همکار و همچنین دوستان بازی ساز و گیمرمان به این نتیجه رسیدیم که این جنس محتوا آن محتوایی نیست که ما دنبال آن هستیم بلکه باید به دنبال محتوایی غنی‌تر و همچنین غیرتکراری باشیم.

سرانجام ما بعد از مدتی بررسی به این نتیجه رسیدیم که محتوای آموزشی در حوزه بازی سازی دارای ضعف جدیی است. تا جایی که در آن زمان اگر شما به دنبال محتوای آموزشی فارسی بازی سازی آن هم به صورت غیرحضوری بودید؛ نتیجه جستجو شما نهایتا به تعدادی مقاله و محتوای متنی ختم می‌شد که همان محتواها هم بعضا چندان کمکی نمی‌کردند! در نتیجه ما به فکر طراحی و توسعه بستری برای ارائه آموزش‌های با کیفیت در این حوزه افتادیم.

 

 

پلتفرمی برای آموزش بازی سازی

در آن زمان یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های ما تولید محتوایی بود که در نهایت بهترین نتیجه و بیشترین یادگیری و پیشرفت را برای مخاطبین به همراه داشته باشد. در این مدت ما پلتفرم‌های آموزشی متعدد داخلی و خارجی را بررسی کردیم و از طرفی هم ما تجربه برگزاری رویدادهای آنلاین و وبینارهای مختلفی را داشتیم. در مجموع به این نتیجه رسیدیم که محتوای آموزشی ویدیویی می‌تواند گزینه مناسبی برای پلتفرم مورد نظر ما باشد و این گونه بود که جی ویو آکادمی شکل گرفت.

در این مرحله نیاز بود ما مدتی پلتفرم مورد نظرمان را به کمک تعداد محدودی از کاربران و دوستانمان تست و بررسی کنیم پس در ابتدای کار جی ویو آکادمی در کنار سایت اصلی رسانه جی ویو و به عنوان یک بخش جانبی در شب یلدا ۱۳۹۷ فعالیت خودش را شروع کرد. ما جی ویو آکادمی را در یک بازه زمانی ۶ ماهه مورد بررسی و توسعه قرار دادیم. خوشبختانه نتایج قابل قبول بود و در این مدت لطف و همراهی شما شامل حال ما شد و همراهی شما ما را از انتخاب مسیر درستمان مطمئن‌تر کرد.

سرانجام بعد از گذشت حدود ۷ ماه جی ویو آکادمی به صفحه اصلی جی ویو منتقل شد و از این پس فعالیت اصلی رسانه جی ویو تولید و توسعه محتوای آموزشی در حوزه بازی سازی می باشد و به طور خلاصه جی ویو پلتفرمی برای آموزش بازی سازی است. همچنین بخش مقالات و نوشته‌ها که پیش از این در صفحه اصلی قرار داشت از این پس به بخش بلاگ جی ویو تبدیل شده و در آنجا به نوشتن پست‌ها و مقالاتمان ادامه می دهیم.

تغییرات جدید جی ویو آکادمی

در به‌روزرسانی اخیر جی ویو آکادمی شما می‌توانید در بخش پیشخوان در پروفایلتان ضمن اطلاع یافتن از تازه‌ترین دوره‌های آموزشی منتشر شده؛ نمودار میزان فعالیتتان در ۱۵ روز اخیر را مشاهده کنید. در این نمودار به تفکیک مدت زمانی که در هر روز شما صرف مشاهده ویدیوهای آموزشی و یادگیری کرده‌اید قابل مشاهده است.

از دیگر تغییرات بخش پروفایل نمایش دوره‌های خریداری شده و محاسبه میزان مشاهده ویدیوهای هر دوره به صورت مجزا و برحسب درصد می‌باشد. به این ترتیب شما می‌توانید به راحتی در هر مراجعه به جی ویو آکادمی به مشاهده ادامه دوره‌هایی که در حال مشاهده آنها هستید بپردازید. در پروفایل کاربری تغییرات جزیی ظاهری و فنی دیگری نیز رخ داده است که امیدواریم این تغییرات منجر به خلق تجربه بهتری در فرآیند یادگیری بازی سازی برای شما شود.

 

 

آنچه در پیش روی ماست

جی ویو آکادمی پلتفرمی برای آموزش بازی سازی به صورت ویدیویی است که هر بازی ساز با تجربه‌ای می‌تواند به عنوان مدرس برای انتشار محتوای آموزشی در حوزه بازی سازی از این پلتفرم استفاده کند. همچنین مدرسین می‌توانند به کمک جی ویو آکادمی به برگزاری دوره‌های آموزشی غیرحضوری مختلف بپردازند و از این طریق کسب درآمد کنند.

در ادامه این مسیر تمرکز ما در ابتدا بر روی رشد و توسعه هرچه بهتر و بیشتر پلتفرم آموزشی جی ویو می‌باشد. امیدواریم با همراهی و همکاری تمام اعضای خانواده جی ویو، سایر فعالان حوزه بازی سازی و از همه مهمتر شما مخاطبین عزیز، بتوانیم با ارائه محتواهایی با کیفیت هم از نظر نحوه ارائه و هم از نظر نوع مطالب، قدمی هرچند کوچک در راستای رشد و توسعه بازی سازی در کشور عزیزمان ایران برداریم.

 

Gview Birthday

 

و اما کمی بازی

اگر در گذشته همراه جی ویو بوده باشید؛ احتمالا با بازی‌های مختلفی که ما بنا بر مناسبت‌های مختلف در گوشه کنار جی ویو قرارداده‌ایم آشنا هستید؛ از رقابت حدس تصویر و پیدا کردن سرنخ گرفته تا رقابت و لیگ نوروزی. حال به مناسبت تولد دو سالگی جی ویو و به منظور قدردانی از همراهی همیشگی شما، بازی دیگری در جی ویو قرارداده‌ایم. اما تفاوت اساسی این بازی با دفعات گذشته پنهان بودن آن است. چیزی که در اصطلاح به آن Easter Egg گفته می‌شود.

Easter Egg یا همان تخم‌مرغ عید پاک گونه‌ای از جوک میان‌گروهی، پیام پنهان یا ویژگی است که در یک برنامه کامپیوتری، فیلم، کتاب یا جدول کلمات متقاطع قرار داده شده است. وارن روبینت، طراح بازی‌های کامپیوتر، گفته که این اصطلاح در شرکت آتاری در زمانی به وجود آمد که او در بازی ماجراجویی (۱۹۷۹) پیامی پنهانی را قرار داد. این اصطلاح یادآور رسوم شکار تخم‌مرغ در عید پاک است.

تخم‌مرغ عید پاک شبیه به امضاهای پنهانی دیه‌گو ریورا در نقاشی‌های دیواری‌اش، صحنه‌های کمیو در فیلم‌های آلفرد هیچکاک، حضور فریتز در آثار کریس ون آلزبورگ و میکی‌های پنهان در پارک‌های مختلف دیزنی است.

در بازی ماجراجویی که در سال ۱۹۷۹ بدست آتاری منتشر شد اولین تخم‌مرغ عید پاک پنهانی بازی‌های رایانه‌ای قرار داده شد (نام طراح بازی: وارن روبینت) تا بازیکنان خود آن را پیدا کنند. اما در سال ۲۰۰۴ یک پیام پنهانی در بازی ویدیو ویزبال که در سال ۱۹۷۸ برای سیستم چنل اف طراحی شده بود یافت شد که نام خانوادگی طراح آن یعنی Bradley Reid-Selth بود.

 

حال شما باید در جی ویو آکادمی به دنبال یک اتفاق پنهان بگردید؛ ما در  جی ویو آکادمی (در بخش بلاگ نه!) یک Easter Egg مخصوص تولد دو سالگی جی ویو قرارداده‌ایم که اگر شما جزو ده نفر اولی باشید که این ویژگی را کشف می‌کنید، بنا بر شانس در همان لحظه و به صورت خودکار هدیه‌ای به شما تعلق خواهد گرفت! پس عجله کنید!

نکته: ما در جی ویو آکادمی Easter Eggهای دیگری نیز داریم ولی شما باید Easter Egg مربوط به تولد دو سالگی را پیدا کنید!

 

تیم جی ویو همچنان همانند آنچه در سال گذشته گفته بودیم سخت مشغول کار است تا بتواند با قدرت و سرعت بیشتری به هدف خود که خوشحالی شما مخاطبین عزیز است دست یابد.